Elokuvat ja TV, Lifestyle, Musiikki, Some

Karjun viikon kiinnostavimmat (38/2016)

25.9.2016
Kalenterikarju

Karjun viikon kiinnostavimmat – täällä taas! Tämä viikko ei ole ollut aivan samanlaista tykitystä kuin viime viikko tai edellinen viikko, mutta onneksi kiinnostavia juttuja löytyi tältäkin viikolta! Tässä mehusteltujen lisäksi suosittelen tutustumaan uunituoreeseen Manifeston toimittamaan vuotuiseen Blogibarometri 2016 -kertymään sekä sähköpostisi luovuttamalla Grapevinen Live-videoiden käyttö somessa -tiivistelmään ja Dinglen Millaiset tavoitteet, sellainen työnantajabrändi -postaukseen.

1. SPECTACLES JA SNAP, INC.

Vaikka olen viettänyt viimeiset 1,5 viikkoa hieman hiljaiseloa snäpissä, en voinut olla innostumatta kahdesta Snapchatin sivuille ilmestyneestä tiedotteesta. Viisi vuotta sitten vielä Stanfordin yliopistossa opiskelleiden Evan Spiegelin, Bobby Murphyn ja Reggie Brownin innovaatiosta versonnut Snapchat (siinä vaiheessa vielä Picaboo) ilmoitti nimittäin männäviikolla vaihtavansa yrityksen nimen Snapc, Inc. -muotoon ja laajentamalla toimintaansa kamera-alalle. Ensimmäinen kameratuote on Spectacles-lasit, joiden avulla käyttäjä voi kuvata bluetoothia ja wifiä hyödyntäen 10 sekunnin mittaisia videopätkiä. Googlen älylasit eivät lyöneet läpi, joten saa nähdä miten käy Spectacleseille. Spectacles will be available soon.

Kalenterikarju, Social Bluebook

2. SOCIAL BLUEBOOK

Vaikka paljon somessa ja someuutisia pursuavilla sivustoilla sompailenkin, ei Social Bluebook ole ennen tätä päivää osunut kiikariini. Eikä olisi osunut ennen tätäkään päivää ellen olisi sattunut törmäämään Facebookissa Tämä matka -blogia ylläpitävän Anna Koskelan erinomaiseen Kuinka laskea blogiyhteistyön hinta -postaukseen. Social Bluebook on sivusto, joka laskee sisällöntuottajan puolesta (ainakin suuntaa antavan) hinnan yhteistyölle ja paketoi sen asiakkaalle/tarjousta varten selkeään graafiseen muotoon. Sisällöntuottajille ilmainen palvelu laskee tällä hetkellä hinnat Youtubelle, Instagramille, Facebookille, Twitterille ja blogille.

Kalenterikarju, HS ruutukaappaus

3. HS: TÄTÄ ET VOI VIELÄ KOKEILLA KOTONA –  HS TESTASI HOLOLENS-LASEJA, JOTKA TÄYTTÄVÄT MAAILMAN LEIJUVILLA HOLOGRAMMEILLA

””Hololens on käytännössä päähän puettava Windows-tietokone. Sen avulla ihmiset voivat kokea digitaalista sisältöä fyysisessä tilassa niin, että he samalla näkevät tilan ympärillään. Hologrammitkin ymmärtävät tilan ja yhdistyvät siihen”, selittää Avanade Finlandin innovaatiojohtaja Johanna Juuvinmaa.” Kökön otsikoinnin takaa paljastuu kelpo juttu augmented realitysta, virtual realitysta ja niiden suhteesta kuluttajamarkkinoihin (lue juttu Hesarin nettisivuilta). Suomessa lisätyn todellisuuden markkinointipuolelle on kiinnostavasti tuonut ainakin jutussakin mainittu Robust North -yritys, jonka Arilyn-sovellus saattaa olla tuttu Ruger Hauerin Mature-levyn promootiosta. Koska Pokémon Go ei ole löytänyt tietään vieläkään allekirjoittaneen älyluuriin, olen itse tutustunut VR:ään vasta HTC Vive -lasien kautta, jotka ovat toki painavat, mutta kyllä minä ne silti mieluummin päähäni laitan kuin Finnkinon 3D-lasit. (Toivoisin kovasti, että fygyä olisi sen verran, että omassa olohuoneessakin voisi nakuttaa iltaisin Space Piratea.)

4. MIKAEL GABRIEL JA VAIN ELÄMÄÄ -BIISIT

Katsoin pitkästä aikaa lähes kokonaisen Vain elämää -jakson. Chisun päivässä pisteet kotiin biisillään keräsi ehdottomasti Mikael Gabriel, jonka maailmantilaa ruotiva versiointi Mun koti ei oo täällä -megahitistä oli fresh sekä tuotannoltaan, että uudelta lyyriseltä käsittelyltään. Miklun viime viikkoinen Lauri Tähkän Pauhaava sydän -versiointi oli kierroksen kovin sekin. Selkeästi. Onko minusta tulossa MG-fani? Ehkä.

5. YOUTUBE HEROES

No johan näitä Youtube-uutisointeja nyt pukkaa! Youtube julkisti viime viikolla uuden Youtube Heros -konseptinsa (katso yltä mistä on kyse), joka sai, no, aika lailla täystyrmäyksen, no, kaikilta. Useat tubettajat kuten esimerkiksi PewDiePie, Pyrocynical ja AngryJoeShow ovat julkaisseet videoita, joissa vertaavat uutta trusted flaggers -tyylistä uutta Youtube Heroes -moderointia muun muassa Hitleriin, Star Warsin imperiumiin ja muihin fasistisiin ja/tai totalitaristisiin järjestelmiin. Tätä kirjoittaessani yllä nähtävä Youtube Helpin julkaisema video on kerännyt 1 943 414 näyttökertaa muassaan 14 446 yläpeukkua ja peräti 592 456 alapeukkua ja useat käyttäjät ovat kommentoineet muun muassa Twitterissä flägänneensä kyseisen videon (ja jostakin kumman syystä Youtube on poistanut kys. videon kommentointimahdollisuudet…). Sellaista. Aina ei voi onnistua.

+ EKSTRA: SNOWDEN

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä on pakko nostaa lyhyesti vielä Oliver Stonen Snowden-leffa, jonka F-Securen hostaamaan erinomaisesti järjestettyyn ennakkonäytökseen minun oli ilo osallistua. Siinä missä David Fincherin ohjaama The Social Network oli paikoin jopa mestarillinen fiktioelokuva Mark Zuckerbergin maailmasta (huoh, joo, ehkä köppö vertaus, mutta en keksinyt muuta teknoautofiktiota tähän hätään),  Joseph Gordon-Levittin tähdittämä leffa jää ikävä kyllä hieman torsoksi ja sisältää omaan makuun jopa kiusallisen näköisiä visuaalisia ratkaisuja. Tarina on vahva ja Gordon-Levittin suoritus on (jälleen) hyvä, mutta itse elokuva ei osaa aivan päättää onko se pseudodokumentaarinen draama vai vähän tylsä actionleffa.

PS. Jotkut ovat saattaneetkin jo huomata, että blogini alanurkkaan on ilmestynyt pyyntö osallistua lukijatutkimukseen. Olisin erittäin kiitollinen, jos käyttäisitte pari minuuttia kallisarvoista aikaanne ja vastaisitte kysymyksiin! Kaikkien vastaajien kesken arvotaan 100 euron Iittala-lahjakortti.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply